Pytania o kursy angielskiego dla seniorów

Czyli dlaczego warto wybrać się na zajęcia angielskiego w Warszawie, gdy jest się seniorem?
Start / Pytania

Dlaczego warto uczyć się angielskiego w późniejszym wieku?

Proponuję naukę angielskiego dla seniorów w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku na warszawskim Bródnie – przekonuję się od lat, że nigdy nie jest z późno na naukę czegokolwiek. Człowiek uczy się całe życie – również języków obcych. Jeśli i Państwu ta maksyma jest bliska, to zapraszam! Angielski dla seniorów w Warszawie – w gronie swoich rówieśników, w grupach o różnym poziomie zaawansowania, z uwzględnieniem motywacji i potrzeb seniorów czyli osób w wieku 55 plus.

Uczestnictwo w zorganizowanych zajęciach daje dużą motywację do wyjścia z domu, jak również do wyjścia poza swoją strefę komfortu i poznanie kogoś i czegoś nowego. Nauka angielskiego w późniejszym wieku to nie tylko przyswajanie wiedzy, ale to wydarzenie społeczne – sposób na ciekawe i miłe spędzenie czasu.

To również trening nie do przecenienia. Jeśli nie pracujemy zawodowo i ograniczyliśmy naszą aktywność, ograniczamy też aktywność naszego mózgu. A on tego nie lubi. Mózg, podobnie jak nasze mięśnie, lubi być trenowany. Krzyżówki, sudoku – owszem! Ale badania naukowe wykazują, że mózg świetnie się sprawdza, gdy musi wykonać wysiłek zmiany języka. Próba powiedzenia nawet czegoś prostego w obcym języku to dla mózgu najlepsza gimnastyka, na którą nigdy nie jest za późno, a która opóźnia proces starzenia i zmniejsza ryzyko chorób otępiennych. Wielu kursantów podejmuje naukę angielskiego dla seniorów jako jedną z form profilaktyki demencji czy choroby Alzheimera.

Zdobywając nowe umiejętności, poprawiamy swoją samoocenę, rośnie nasza satysfakcja. Kto powiedział, że na emeryturze mamy cieszyć się tylko ze wspomnień albo osiągnięć dzieci i wnuków? Możemy również z własnych! W latach 90 w Niemczech poznałam 70-letniego emeryta. Niemiec urodzony w Katowicach, od 1944 roku mieszka w Niemczech. W wieku 65 lat, na emeryturze zaczął się uczyć… polskiego. To przecież jeden z najtrudniejszych języków świata (dla odmiany angielski należy do najprostszych). Mój rozmówca nie był ani lingwistą, ani filologiem, tylko ekonomistą, menedżerem, który uczęszczał na popołudniowy kurs tego mało popularnego języka…

Nauka w późniejszym wieku pozbawiona jest presji – tego, co w życiu zawodowym czy podczas nauki w szkole zniechęciło wielu. Już nie musimy się uczyć by zdać egzamin czy przygotować prezentację dla kontrahenta. Robimy to bo sami chcemy i taka nauka jest radością i przyjemnością, choć często wymaga wysiłku i systematyczności.

…że „stary człowiek a może”! (Poczucie humoru, odrobina dystansu będą pomocne). Niech mi Państwo wierzą – może, znacznie więcej niż we wszechogarniającej kulturze młodości się przyjęło. Z wiekiem uczymy się inaczej – ale to wcale nie znaczy, że gorzej. W nauce pomaga nam cały bagaż wiedzy i doświadczeń życiowych, których nastolatkowie mogą nam pozazdrościć. Może nie nauczymy się 50 słów w tygodniu, ale za to tych 7 poznanych ucieszy nas 50-krotnie bardziej niż gdy byliśmy na studiach. Mamy inne skojarzenia, nie musimy wkuwać reguł gramatycznych i tak naprawdę…niczym i nikim nie musimy się przejmować. To daje niesamowitą wolność i frajdę odkrywania, poznawania i uczenia się.

O co pytacie Państwo najczęściej?

Od kilkunastu lat pracuję z seniorami. Wielu z nich bierze udział w zajęciach od kilku lat. Szczególnie chwalą sobie przyjazną atmosferę panującą na zajęciach, ciekawe i różnorodne zadania i formy pracy, które sprawiają, że 1,5 godziny zajęć przebiega w okamgnieniu.

Tak, każdy zainteresowany ma prawo do bezpłatnego uczestnictwa w jednej lekcji. Dzięki temu można wstępnie zapoznać się z metodą nauczania.

Efekty w przyswajaniu języka obcego są kwestią bardzo indywidualną i zależą od wielu czynników, m.in. od motywacji uczącego się, jego zaangażowania w utrwalanie nowo poznanego materiału, własnych poszukiwań najlepszych dla siebie metod zapamiętywania itd. Na pewno potrzebna będzie duża doza cierpliwości do samego siebie i świadomość, że proces nauki przebiega zupełnie inaczej niż u dzieci i młodzieży. Dlatego nie ma sensu porównywanie stopnia swoich postępów np. z wnukami.

Efekt kształcenia zależy w dużej mierze od samego uczącego się. Mają na to wpływ jego zdolności, predyspozycje, motywacja oraz praca indywidualna, dlatego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie.

Zajęcia w ramach zajęć fakultatywnych Uniwersytetu Trzeciego Wieku, w zależności od grupy, odbywają się w poniedziałki, wtorki lub czwartki.

Zajęcia w ramach zajęć fakultatywnych Uniwersytetu Trzeciego Wieku odbywają się zgodnie z harmonogramem roku szkolnego, od października do czerwca.
Nie ma zajęć podczas ferii bożonarodzeniowych, zimowych (w terminach województwa mazowieckiego) oraz wielkanocnych.

Zajęcia z języka angielskiego dla seniorów w ramach zajęć fakultatywnych Uniwersytetu Trzeciego Wieku odbywają się raz w tygodniu.

1,5 godziny – to najbardziej efektywny czas trwania zajęć z języka obcego.

W ramach zajęć stacjonarnych spotykamy się na warszawskim Bródnie, w Domu Kultury „Świt”, przy ul. Wysockiego 11. Na terenie Domu Kultury jest bistro z dobrą kawą i herbatą, kino z atrakcyjnym repertuarem i cenami, a Uniwersytet Trzeciego Wieku oferuje blok programowy dla seniorów. Spotkania zdalne (online) są prowadzone przy użyciu aplikacji Zoom (www.zoom.us). Aby skorzystać z takiej formy zajęć uczestnik musi dysponować komputerem z oprogramowaniem Windows 10 lub wyżej, wyposażonym w kamerę i mikrofon. Przydatne mogą być również słuchawki z mikrofonem.

Nie, koszt podręczników jest pokrywany przez słuchacza. Jednak ich zakup jest organizowany przez prowadzącego zajęcia po zawiązaniu grupy lub przy zmianie podręcznika. Zakup podręczników dla całej grupy daje możliwość wynegocjowania dodatkowego rabatu.